Sunday, May 4, 2008

MICROPHONE FOR TRANSCIEVER


Hi...
Baru2 ini saya ada eyeball dengan seorang 9Ms di Selatan...ketika saya di Ham Shack beliau saya ternampak mic yang digunakan untuk QSO di HF.Saya amat tertarik dengan mic lama yang berjenis Icom,Yaesu dan Kenwood.Sempat juga saya menggunakannya untuk QSO di HF.Memang sensitivity Mic tersebut cukup kuat dengan jarak 1meter pun audio saya dapat di tangkap oleh mic tersebut.Mmaybe mic gain untuk sensitivity tinggi untuk jenis2 mic itu..saya agak tertarik dan saya cuba buat mic tersebut dengan pengubahsuaian Mic Komputer dan disambungkan pada transciever.

Senang untuk membuat pengubahsuaian mic komputer dari cara anda mengetahui fungsi2 pada transciever iaitu pada connector RJ45 untuk Icom dimana kita perlu mengetahui untuk PTT input,Ground,Mic input,Mic Ground.Sama juga untuk Yaesu dan jenis2 transciever lain.

Kita juga boleh modified untuk Mic di sambung untuk pengoperasian di dalam kereta dengan membuat suis dan juga mic untuk di sambung pada transciever.Jadi lebih mudah untuk kita QSO sambil memandu.Suis anda boleh dapati di kedai electronic yang pelbagai jenis dan anda boleh memasang di dalam kereta dengan pelbagai cara seperti suis itu di letak pada Stereng kereta,atau di letak bersebelahan dengan padle kaki(bagi kereta gear automatic) dan boleh di letak pada pintu kereta mengikut kehendak(citarasa) pengguna.

Selamat mencuba dan Semoga Berjaya...

73s

No comments: